Noticia26/06/2024

El Cosidor de Ripoll, de curs socioeducatiu a associació

Càritas Interparroquial de Ripoll acompanya a un grup de dones cosidores

El Cosidor de Ripoll va néixer com un projecte de Càritas Interparroquial de Ripoll. Es tractava d’un curs socioeducatiu que va iniciar-se a l’octubre de 2022 i comptava amb un total de 19 participants. Les activitats que es duien a terme estaven dinamitzades per una modista, que aportava els coneixements tècnics, conjuntament amb un grup de voluntàries i una educadora social que coordinava el taller i acompanyava des d’una perspectiva educativa. L’objectiu del projecte era potenciar les relacions, fent que aquest context permetés treballar competències laborals, habilitats socials i personals, coneixement de l’entorn i, en definitiva, dotar a les persones participants d’instruments per empoderar-se i desenvolupar-se autònomament.

Tenint en compte els resultats, no resulta exagerat considerar que la iniciativa ha estat un èxit: el taller d’inclusió social dels inicis s’ha convertit en una associació de dones cosidores, anomenada El Caliu, que realitza productes propis, fa arranjaments i treballa per encàrrec.

Des dels inicis, quan el curs es realitzava en un espai que cedia la Fundació MAP, fins ara, que es treballa en un local de la Qperativa, cooperativa d’economia social de la capital ripollesa, han canviat moltes coses però n’hi ha dues que es mantenen: les ganes d’aprendre de les cosidores i l’orgull de les voluntàries que van idear el projecte i n’han seguit l’evolució. Mercè García Canals, voluntària des dels inicis, ens parla de la gènesi del projecte, que “va començar en un local, en un racó, fent triatge de roba, i del triatge es va passar, gràcies a una costurera que va formar-les, a fer bosses, coixins, davantals, draps de cuina, etc”, i considera que “al cap de dos anys, el projecte creix i havien de començar a volar i autogestionar-se, i és un orgull haver-les acompanyat en aquest viatge, veient com el treball els aporta dignitat i integració social”.

Rachida Azmomm i Nadia El Haddad, dues de les dones que formen part de l’associació El Caliu, estan molt orgulloses de la feina que fan, els agrada i estan agraïdes de l’ajuda i l’assessorament que han rebut. El seu desig és poder dedicar-se a la costura a temps complet.

Podeu trobar l’associació El Caliu a Instagram, a @elcaliuripoll, i fer-los encàrrecs des d’aquest perfil social.

El Cosidor compta amb la col·laboració del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya.