Noticia03/07/2024

El projecte FITA: inserció i dignificació laboral

Assistim a una sessió formativa d’aquest projecte de Càritas Arxiprestal de Manresa

Dues voluntàries fan d’actrius. Avui toca simular ser altres persones. Les alumnes del projecte FITA estan nervioses perquè no saben què han de fer exactament. La formadora els fa sortir de dubtes: les voluntàries interpretaran situacions que elles podrien trobar-se en el seu entorn laboral (tractar amb persones grans que pateixen Alzheimer, que tenen la mobilitat reduïda, que no volen menjar el que els pertoca per la dieta que tenen assignada, etc) i hauran d’enfrontar-se a la situació i intentar reconduir-la. Tot i la timidesa d’haver d’interactuar mentre són observades atentament per la resta de les companyes, els resultats són més que satisfactoris: totes troben la manera de solucionar la problemàtica que se’ls ha plantejat.

El FITA va néixer l’any 2005. Aquest projecte d’inserció laboral de Càritas Arxiprestal de Manresa pretén ajuntar persones migrades amb necessitat de feina i famílies que necessiten cuidadors per a gent gran i ajuda en les feines domèstiques. Aquesta iniciativa ha esdevingut un cas d’èxit: des dels inicis, s’ha ajudat a més de 350 persones migrades, majoritàriament dones, a trobar feina i evitar quedar excloses del mercat laboral i, al mateix temps, poder regularitzar la seva situació legal i administrativa.

Un dels objectius del programa és formar a persones migrades perquè sàpiguen cuidar avis, cuinar i fer la neteja. Però no només això: a més de les tasques del treball de la llar també s’aprenen riscos laborals, medi ambient, noves tecnologies, igualtat de gènere i dret en l’entorn laboral, així com l’aprenentatge de la llengua catalana per afavorir la integració a l’entorn. El que pretén Càritas, també, és dignificar una feina que sovint és infravalorada per la societat, quan en realitat és molt necessària.

Aquest programa d’inserció laboral ha estat reconegut socialment (l’any 2023 el festival de cinema social de Catalunya, Clam, va atorgar-los el premi Pere Casaldàliga a la solidaritat) i compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Manresa i el Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya.