Noticia18/10/2024

Les activitats extraescolars, una eina per a prevenir l’exclusió social

Càritas Diocesana de Vic dona suport a les famílies més vulnerables amb l’objectiu que els seus infants puguin participar en activitats extraescolars

Un terç de la ciutadania catalana viu en situació de pobresa. Milers de persones no poden fer front a despeses bàsiques com l’alimentació, els subministraments o l’habitatge. Si aquestes famílies tenen fills, les possibilitats de caure en la pobresa es multipliquen, sobretot si són famílies nombroses o monomarentals, i també si són migrades o es troben en situació d’irregularitat administrativa.

Càritas Diocesana de Vic porta anys acompanyant famílies vulnerables. L’objectiu és dotar-los d’eines que els ajudin a viure una integració plena a través de l’aprenentatge de la llengua catalana, la formació per a l’ocupació, el suport per a trobar feina, ajuts per a l’alimentació o el vestir, etc. El tracte directe amb les famílies ha permès constatar que els infants i els joves sovint no tenen accés a activitats fora de l’horari escolar perquè, malauradament, les extraescolars no són universals. Aquest fet genera una clara desigualtat en aquesta etapa inicial de la vida, convertint-se molt probablement en un patró que tendirà a repetir-se durant l’edat adulta.

A la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets de l’Infant els estats membres reconeixen que tots els infants tenen dret al descans i a l’esplai, al joc i a les activitats d’esbarjo adequades a la seva edat, sense discriminacions per raó de raça, color, sexe, llengua, religió, etc. Actualment aquest dret no és universal ni gratuït, tot i que diversos estudis evidencien que les activitats extraescolars (siguin esportives, culturals, artístiques o tecnològiques) fan millorar el nivell acadèmic dels joves i en redueixen la taxa d’abandonament escolar, influint també en la seva autoconfiança, expectatives formatives i competències socioemocionals.

Els diversos projectes d’activitats extraescolars de Càritas Diocesana de Vic  (Aprenem i Gaudim, Pots fer-ho, Fes el que t’agrada, Aprèn i juga, Projecte Roda) tenen com a objectiu que nens, nenes i adolescents puguin participar en activitats extraescolars en les mateixes condicions que ho fan els seus companys. Tot aquest treball és possible gràcies a la relació establerta amb diverses entitats, clubs esportius i centres educatius, i també gràcies a totes aquelles persones vinculades a aquests projectes en les diferents Càritas de la diòcesi.